Blogger Layouts

Selasa, 23 November 2010

TUHAN..BANTULAH AKU YANG BUNTU...

ya Allah...nadi ku terhenti...
aku meraung sekuat hati di dalam klinik..
aku keluar dari klinik masuk dalam kereta..
habiskan sisa2 tangisan...
kenapa....
kenapa aku jadi macam ni...??

**MUKE ADEK SENYUM**

PAPA...ADEK RINDU PAPA...
ADEK NAK BALIK JUMPA UTIH DENGAN KAWAN2 YANG LAIN..

saba yer sayang...
nanti adek dah sihat kita balik umah papa...papa pun rindu adek tu..

ni lah kisah aku bersama adek..aku harap semua mampu faham kenapa aku meraung masa di klinik tadi...
bukan aku sorang, dr.Kaur dan pembantu pun turut menangis...

aku tak sanggup nak teruskan penulisan...

kenapa................?

Dr.Kaur ade cakap sesuatu yang sangat menyayat hati..
bagai di siat2 naluri wanita ku...

INI DOKTOR KAUR
seorang wanita berbangsa singh...sangat peramah dan baik hati..
dr.Kaur tengah memeriksa mata adek..

katanya...
urat mata adek rosak teruk..!!
aku tanya kenapa...
dia tanya aku balik..dimana jumpa dia?!
di tempat tong sampah dalam kotak..
betul awak nak tahu apa jadi dengan mata dia..
BETUL...

mata adek di ambil masa umur 1 bulan..
kemungkinan besar untuk derma pada kucing lain..
dia tidak buta semulajadi..
ade manusia yang mengambil mata dia..


bagaikan kilat menyambar telinga...
aku longlai atas kerusi...ais mata dah tak tertahan...
YA Allah..kuatkan aku ya Allah..
kuatkan aku...aku tak boleh rebah disaat ini...
puas dr.kaur pujuk...
banyak2 bersabar...

DI DUNIA DIA BUTA...
TAPI ITU TUHAN BOLEH JADI MATA DIA...
KAMU JANGAN SUSAH HATI...
NANTI KAMU SEDIH DIA PUN SEDIH

adek bagaikan faham...dia diam sepanjang Dr.Kaur periksa...
bila air mata dah boleh di kawal..
aku kembali ke klinik...
masa ni doktor tengah letakkan bedak kutu...
aku tanya kenapa bedak..tidak semburan frontline..
katanya..

itu untuk matikan kutu..mmg kuat ubat ni..
kalau letak semburan bahaya...nanti dia jilat..
kalau bedak debu..akan terus melekat ke kulit...
3 hari lagi u kasi mandi yer..
kamu tengok dalam 5 minit kutu abis berterabur jatuh..

memang betul...
KUTU HABIS BERGELIMPANGAN JATUH...
AJAIB...
doktor kasi syampu..khas untuk kutu dan hama...

adek sangat suke bedak ni...sebab dia tk basah...
selain tu doktor bagi ubat cacing dan
suntikan FELINE RHINOTRACHEITIS-CALICI-PANLEUPENIA-CHLAMYDIA PSITTACI VACCINE (FELINE CVR-C)

ni masa tunggu ubat...air mata masih laju...ntah la...
Tuhan kuatkan aku...


ape ko main tu adek...owhh...main kunci...

adek...maafkan mama...
mama mungkin tak faham...ape penderitaan kamu...
untie2 dan uncle2 smua mungkin tak faham ape isi hati kamu..
sesungguhnya kami semua nak membantu kamu sayang...
kalaulah mata mama boleh diberikan pada kamu..
mama sanggup lakukan sayang...
mama harus kuat untuk bantu kamu..
mama harap Tuhan dapat berikan mama kekuatan
dan semangat di saat ini sayang...


52 ulasan:

  1. Ya Allah, btl ke vet tu ckp??? mmg kalau nk derma kna mata kucing hidup??? yg mati x leh ya???klu kna amik mata kucing idup x yah le, cian kucing tu nanti. X pa lah adik cmtu. Lagipun dia dah biasa. Cian adik...cian sangat sob sob...

    BalasPadam
  2. Ya Allah, Hanya Kau yang mengerti apa yang ada dalam hati adik. kami hanya mendoakan agar adik akan gembora dan bahagia seperti makhluk2Mu yang lain.

    Jika matanya memang tidak dapat di pulihkan, kau pulihkanlah kesihatannya. berikan dia kesihatan yg baik, gembira dan ceria.

    Ya Allah,
    perkenankanlah doa kami insan yang serba kekurangan!
    AMin.

    SS,
    jika mata dia mmg tidak dapat melihat lagi, apalah daya kita melawan takdir tuhan.

    Mata dia berair tak? Jika berair dan sentiasa basah cuba minta pendapat Dr Kaur untuk jahit mata dia agar tiada infection nanti. Jika mata dia masih terbuka tetapi tidak berfungsi senang terkena jangkitan kuman atau lain.

    Cuba minta pendapat Dr ye SS, takut nanti jika tidak di jahit, lain penyakit pula yang datang.

    Terima kasih SS!

    BalasPadam
  3. teDI...
    sya dh tnya tadi..dia dah bagi surat refer ke hospital di penang...insyaAllah...sya akan ke sana secepat mungkin...

    teDI...
    macam nak tercabut nyawa dengar ape yang doktor cakap..tgamak manusia bt mcm tu..saya sndiri tak tahu nak bgthu PM mcm mna...nk bgthu kawan2 yg lain..tp alhamdulillah..dr.kaur ade bagi ubat mata..salab...untuk tutup lubang mata...supaya habuk tak masuk direct terus ke mata...malam kne sapu skali lagi..
    insyaAllah mcm tu saja yg dpt kawal bt sementara waktu...
    saya cuba yg termampu..
    pada kawan2 yang lain...doa2kanlah adek dapat nikmat hidupnya semula..

    bak kata dr.kaur...

    dia memang buta di dunia..
    tapi Tuhan boleh jadi dia punya mata...

    jangan sedih2...tapi aku tk mampu untuk tipu diri...

    BalasPadam
  4. ya Allah...
    kecian kat adik..
    nape org wat mcm tu kat adik..

    sedihnyer... x baik btl la...
    xpe adik.. adik ada utih, PM, mama SS, kitaorg sume syg adik..

    BalasPadam
  5. Ya Allah..terkejut dgr mata die diambil...
    sedih bace..harap-harap adik sihat selalu...
    kak SS pun tabahkan hati yer..adik mesti xnak tgk akak sedih-sedih...

    BalasPadam
  6. salam...sedih mmg sedih, k.yus po baca entri nie sambil brlinang airmata...
    tp wat PM, SS, & kengkawn animal lovers yg lain, jgn kte sesali apa yg dh brlaku, kte kena kuat untuk ank2 bulus kte...skrang kte fikirkan apa yg bleh kte wat untuk membahgiakan mereka smua....kte harus kuat untuk mereka...

    BalasPadam
  7. masih ramai manusia kejam kat luar sana..

    BalasPadam
  8. ya Allah terkejutnya bila tahu penderitaan sebenar Adek, kejamnya manusia :(

    terima kasih SS, terima kasih yg tidak terhingga dan tahniah untuk kamu

    smoga Allah sntiasa melindungi kamu dan diperluaskan rezeki, amin...

    BalasPadam
  9. tima kasih pd semua kawan2..sahabat2...yg dtg melawat blog ni...sya tahu..mmg ramai nak tahu perkembangan terkini adek...walaupun tk tedaya nak menulis..tk kne gagahkan diri..sebab adek milik semua orang..

    doakan mudah2an Allah permudahkan urusan sya seterusnya...

    aku kne kuat utk anak2 ku..

    BalasPadam
  10. Speechless. Bergenang airmata. Sesak dada. Kasihan.

    Tak faham kenapa ada orang sanggup menzalimi kucing sekecil Adik. Kering benar hati orang yang zalim tu.

    Semoga Adik terus kuat menjalani hidup. Masih ramai yang sayang pada dia.

    BalasPadam
  11. Ya Allah!
    xsangka macam tu sekali penderitaan adik..
    xsangka ada org kejam yang sangat2 KEJAM berhati SYAITONIRROJIM sanggup buat dia begitu..
    Ya Allah, sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa..berikahlan pembalasan yang seberat-beratnya kepada orang berhati syaiton tersebut!

    BalasPadam
  12. kenapa ada org kejam mcm ni, pentingkan diri sendiri....dah la amik mata adik nk bg kt kucing dia, pastu buang adik mcm tu je.....xada rasa perikemanusiaan langsung...mmg sedih sgt baca kisah adik ni, mmg deqdeq pun baca smbil mengalir air mata ni...tp itulah kelebihan haiwan, mereka redha dgn apa yg Allah takdir kan pada mereka...

    jadi kita sbg manusia patutnya lbh bersyukur dan gunakanlah segala pinjaman Allah pada kita untuk kebaikan...

    BalasPadam
  13. sedih ye... klu yea pun nak amik mata adek, jagalah btl2 lps tu... nie tak, buang kat dlm kotak... sure ada kucing org kaya yg nak mata kucing tuk mata kucing kesayangannya... mesti org yg bagi mata tue amik mana2 kucing jlnan... ish, tak leh nak berkata apa2 sbb sedih...

    BalasPadam
  14. be tough adik!!be tough!!

    BalasPadam
  15. Salam...

    Air mata tak dapat ditahan membaca kisah Adek :((

    Kalau mata Adek dah tak ada, maknanya Adek langsung tak nampak apa-apa...

    *Sedih*

    BalasPadam
  16. Bagai terhenti degup jantung membaca khabar ini...Adik jgn sedih, adik jgn menangis. Adik anak yg kuat, adik anak yg tabah. Kami semua akan menyayangimu sampai bila. Terima Kasih SS,PM,PH dan semua animal lover

    BalasPadam
  17. biar betull...maknanya mata dia dh tak de laa erk...kejam nye sapa yang buat tuh..takkan kene ambil mata kucing yang hidup...mcm kejam je bunyi nya

    BalasPadam
  18. Sebak...sedih...and speechless.. semoga yg buat mcmnie kata adik akan dapat balasan setimpal baik di dunia mahupun di akhirat :(

    BalasPadam
  19. satu persatu kekejaman manusia di bongkarkan..

    BalasPadam
  20. ya Allah, adik....
    laju je airmata anis mengalir bca ni...
    smoga adik trus bhgia...
    manusia kejam mna la yg buat cmni ngan adik..
    smoga dia ditimpa blsn setimpalnya, Allah Maha Adil...

    BalasPadam
  21. astaga..
    sedeynye..
    yang bace ni pon rase nak nanges..
    harap adek tabah..
    kuat ye mama..
    huhuhuh..
    :(

    BalasPadam
  22. takpe, Allah melindunginya. cuma kita sebagai manusia, jangan sesekali kita buat macam orang bodoh buat.

    kami semua sayangkan adik, walaupun jarak kita beribu batu...

    BalasPadam
  23. salam...
    memang sedeh bila baca kisah adik tapi itu cuma jangkaan/ramalan dr saja yg mengatakan mata adik diambil org..saya berpendapat kemungkinan ianya bukan diambil org sbb secara logiknya buat apa org tu nak ambik mata kucing lain sdgkan dia pun syg kucing kan...jadi kita fikirkan bersama...
    saya rasa kemungkinan adik pernah sakit mata dan tak dirawat..sbb kucing saya pernah sakit mata dan saya bawa ke klinik, dr kata nasib baik dibawa ke klinik cepat kerana kalau tidak MATANYA AKAN ROSAK DAN AKAN GUGUR(TERKELUAR).. dr kata memang kucing begitu akan jadinya...
    saya harap ini akan membuatkan kita insan yg sentiasa berfikir bukan asyik menuduh org tu kejam..org ni kejam...saya bukan kata sesiapa tapi utk peringatan kita semua..kdg2 kita terlupa yg benar bila terlalu sayangkan sesuatu..(peringatan utk diri sendiri juga)

    maafkan jika komen ini ada terguris hati sesiapa..bukan niat dihati..sekadar saling mengingati...

    BalasPadam
  24. sedihnye . hmm . tp adek baik je an . gud kitty .
    opinion kt ats : mgkin ade org yg nk org len hapy . cntoh kucing ank majikn . org yg amek mata sbg org gaji kne amek mata kucing tuk ubati kucing ank majikan . ni cntoh je .

    BalasPadam
  25. salam..keen..sya tk kisah...mungkin doktor juga ada melakukan kesilapan...sebab tu dia bg surat rujukan untuk ke hospital di penang...tapi 90% doktor yakin, mata di ambil sebab ade bekas liang airmata yg terputus...mudah2an ade sesuatu yang lebih baik akan berlaku nanti..ape2 pun kita berdoalah agar tidak ada kucing lain pulak menjadi mangsa..

    BalasPadam
  26. kesian sangat2..
    apalah dosa kucing tu sampaikan hak penglihatan dia dirampas.. huhu..

    BalasPadam
  27. trus trang..mmg sye nangis bce blog ni....smoga Allah Taala memelihara adik dn jg haiwan2 yg traniaya d luar sana....amin .....

    BalasPadam
  28. kasihannya kucing tu, moga Allah lindungi dia~

    BalasPadam
  29. adik sgt tabah. masih cekal hidup dlm dunia ney.
    Muge Allah lindungi dye.
    Fyra bangga dgn pengorbanan adik.

    BalasPadam
  30. berat dan sakit penderitaan si ADEK. kejam sungguh manusia.

    semoga Adik tabah dan tak berdendam dengan sekalian manusia.

    PS:rasanya tak perlu dtulis Adek tu jumpa kat kotak apa. it is just a box :)

    BalasPadam
  31. sedihnya... sebak.. cam nak pengsan.. berlinang-linang baca kat opis.. masih ramai manusia yang kejam di luar sana, namun segelintir manusia yang peka dan berhati perut bisa jadi penyelamat pada makhluk2 Allah yang lemah ini. Semoga usaha murni Cik Sunyi Sepi dirahmati Allah...amin

    BalasPadam
  32. sungguh x sangka ada juga manusia yg sanggup buat mcm ni kat adek....sungguh tidak berperikemanusian, harap adek akan cepat sihat and happy disamping SS.....

    BalasPadam
  33. sob sob....bergenang air mata nie bila baca kisah adek nie. lompat dr page Papa Hero td msk ke sini nk tau kisah adek. kejam manusia yg tak layak dinamakan manusia tue sbb sanggup ambik mata adek semata2 utk mata kucing lain. adek pun nk hidup juga dia pun ada naluri juga. tp nie jlan kehidupan adek. hope SS terus kuat dalam merawat adek.

    Honey Sakura

    BalasPadam
  34. tima kasih kepada semua pelawat2 dah pengikut kisah adek..sya thu ramai sayangkan adek...mudah2an Allah permudahkan segala urusan untuk mengubati adek..

    BalasPadam
  35. Ini adalah sebahagian dugaan Allah utk kita....sama ada kita redha dgn apa yg berlaku....berusaha atau tidak utk memberi yg terbaik sesama makhlok....

    BalasPadam
  36. berair mataku.. huhuhu..
    kesiannya....
    manusia manusia...
    bilalah nk jd MANUSIA

    BalasPadam
  37. sebak sangat bace entri ni... bergenang air mata. Jagalah dia baik baik. Dia amanah yang Allah beri. Jangan siakan dia...

    BalasPadam
  38. sedih sgt bila baca kisah ADEK kat cnie....
    berlinang air mata nie masa baca kisah ADEK n komen2 kat cnie....
    smga PM, SS n yg lain2 tabah ngn apa yg menimpa ADEK....
    wlpn ADEK begitu kita semua tetap sayangkan ADEK....
    air mata ku masih lagi mengalir mengenangkan nasib ADEK....huk4....

    BalasPadam
  39. I baru pertama kali singgah blog ni.. Sedihnya baca psal Adek. WTH amek mata kucing untuk didermakan ke kucing lain? Or someone yang ada masalah mental sesuka hati telah mengorek keluar mata haiwan malang ni? ya Tuhan....

    BalasPadam
  40. nanges...sedih.doakan yg terbaik buat sicomel semua yg berada dijalanan sekarang.

    BalasPadam
  41. tima kasih pada semua...Alahmdulillah... berat mata kita memandang..berat lagi adek memikulnya..tp alah bisa tegar biasa...insyaAllah lama2 adek boleh terima keadaannnya...

    BalasPadam
  42. astaghfirullahal azim...tak terbayang penyiksaan yg ditanggung adek..sedih saya..

    BalasPadam
  43. sedihnya..sebak saya baca ..huhu

    BalasPadam
  44. ya allah..saya tak dpt thn..keluar jugak air mata..sya ada kucing 3 ekor..wordless..terima kasih kak jaga kucing tu..huhu

    ini link nya..http://ailurophile-bsr.blogspot.com/

    BalasPadam
  45. walaupun aku lelaki tulen yg gagah perkasa.. tp aku x mampu nak tahan air mata ku.. cess..

    BalasPadam
  46. sabar2....adek dh gumbira dgn hidup dia skrg...sya jaga dia sekejap..sekarang dah ada ngan papameow...sape2 nk melawat adek dah boleh PM papa bgthu nk tgk adek yer..

    BalasPadam
  47. kenapa kat dunia ni mesti ada yg kejam...dunia ni lbh lgkap jika setiap insan thu menghargai hidupan di cipta yg MAHA ESA.....manusia mmg tak patut....

    BalasPadam
  48. Salam dari jakarta selatan...
    anda juga bisa kunjungi jasa pengamanan makasih..

    BalasPadam
  49. tumpah air mata ni mmbca kisah adek.. T_T

    BalasPadam

makasih sebab sudi komen...