Blogger Layouts

Rabu, 15 Disember 2010

FLUTD a.k.a BATU KARANG

14.12.10 -syukur alhamdulillah...
setelah semalaman mata aku tak boleh nak pejam...
harap2 malam ni aku boleh tidur lena...
semalam aku btul2 cuak bila pikir apa dah jadi ngan adek...
tibe2 perut macam kembung...kencing sikit...
mengiau tak berenti2...jam dah kul 8.00 mlm

cepat2 aku kal Dr.Kaur suruh bukak juga klinik skejap..
jam 8.30 mlm aku tiba di klinik...
Dr.Kaur periksa..lepas 20 minit..doktor cakap..

suspek: batu karang

aku cam blur2...tetibe cam jadi bodo.. "kucing ade batu karang ke"
soklan tpacul dri mulut minah sengal ni...

ada...tp itu baru suspek..u tolong stop semua dry food utk semua kucing2 u yer..kalau tak nanti semua lagi truk...ecspecially kitten very dangerous...

balik rumah...aku letak adek dalam cage sebab tkmau bagi byk gerak..
mengiau2 bagai nak gila..aku bawak masuk bilik...pasang lampu...

tkleh tido...kejap2 tengok adek...huhuhu..siyok lak ko tido yer dik...
takpe..tido2..esok kite jumpa doktor skali lagi...

15.12.10-jam 11 pg aku bawak adek pegi vet skali lg..
kali ni aku nekad..paksa Dr.Kaur buat treatment btul2...
tibe giliran aku...masuk bilik rawatan...tpandang sorang lg doktor cina...
dkt baju tulis SPCA speciallist...

saja tanya "doktor dr SPCA ke..?"
dia jawap "ya, dtg buat lawatan untuk klinik2 vet sekitar Ipoh..apa kena u punya cat?"

owh..semalam sudah datang..Dr.Kaur suruh dtg balik hrini...dia tk boleh kencing..perut kembung..cirit..kucing2 dekat rumah semua cirit dan kembung..

"u pakai apa dry food?"

"frieskis for kitten n whiskas for adult"

"u balik ini jam..u buang itu semua dry food...cuci semua bekas2 makan...mop semua kawasan makan...jangan bagi ada bau itu semua jenama arr...itu semua vary dangerous for all cats u know"

"sya tau..tp itu saja yang murah...."

"if u love all ur cats..please follow my suggestions?"

"ok..i promise doc"

"so let me check for u..."

3 part doktor buat pemeriksaan...
1. pundi kencing - in good condition
2. kidney - clear...tkde batu..
    force to pee- double check bawah mikroskop utk
    tgk pmbntukan crystal sandy
3. ujian x-ray-last choice utk konfem tkde batu karang..

alhamdulillah..mmg tkde..tp kencing memang pekat sebab kurang air..
so doktor bg mkn ubat kembung dan cacing...suap air barli blend utk lawas kencing..

syukur...setelah berjam2 aku cemas sampai msj semua org tgh2 mlm semalam..ampun kan aku...harini aku dh bleh tarik napas lega skit...

setakat jam 5.45 ptg ni..adek masih di wad klinik..tk leh balik..sebab doktor nak pantau sampai jam 6-7 mlm..kire tempoh 24 jam dri 8 mlm smlm...
harap2 adek cepat sembuh...

1 ulasan:

  1. oo, dulu doddy anis penah jd cmni...
    dh 2 kali..
    dia x bley kncing, sian sgt..
    asyik berlari2 gi toilet, tp air kncing x kuar..
    bwa gi vet, dr tu picit kasi kuar air, tp x kuar gak, so kna msukkan tiub la..
    kna thn seminggu gak la kt klinik...
    dr tu soh avoid bg mkn ikan mentah, tp tu je yg doddy tu nk..
    skunk ni ktorg try bg dia mkn dry food plak...huhu

    BalasPadam

makasih sebab sudi komen...